Mida arvab kriitik Tuglase novellist?
Eduard Hubel Looming 1925, nr 1, lk 79-81
Ta arvab, et Tuglas ei kirjuta midagi uut ja kõik on vähem fantaasiat täis. Kirjeldused on täpsemad, lühemad ja tagasihoidlikumad. Hubeli arvates ei leiaks Kivikas novellise "lüürilist šokolaadi". Hubel võtab sisu lühidalt kokku ja samas, tegelaskujusid nii väga ei kritiseeri. Peategelase kuju on Tuglas kasutanud ka varasemalt, nüüd aga pole sõnakasutus enam nii luuleline ja kirev. Täis proosateksti, mis on otsekohesema väljendusega. Ei mingit keerutamist. Mina üsnagi nõustun Hubeliga, kuigi pole lugenud Tuglase teisi tekste, aga tõesti on kirjeldused üsna lühikesed ja seetõttu kaob ehk Toomemäe ümbritseva ilu ja võlu arusaam. Kuigi ehk see polegi peamine, kui jutu sisuks on Kuradi usk.
KURAT -
J. W. Goethe
A. Gailit
F. Tuglas
mütoloogia - kristlikus maailmas Jumala vastandpoolus, õnnetusingel (Lutsifer), rahvapärastes muistendites võib esineda loomadena (v.a. tall ja tuvi), tüssatud kurat, Eestis nim. vanapaganaks, lepingud (põrgus põlemine). Kurat ei saa muutuda haugiks ja kadakamarjaks, sest neil on risti kujutis. Kurat kardab pikset, kukelaulu ja jumalasõna. Langenud inglid võtsid endale naisteks inimese tütreid ja neil sündisid hiiglased. Müütilisi olendeid saab kirikukella helinaga minema peletada. Inimhiiud - Kalevipoeg, Suur Töll, kükloobid.
INIMENE -
Faust
mina
Ormusson
eestlane
JUMAL - Jumal on headuse kehastus, jumalik, õiglane. Ta andestab patte ja vaatab pealt, kuidas inimesed elavad. Inimesi tõmbab tee kuratlikkuse poole, kuid südames otsivad nad ikkagi Jumalat ja headust!
TRIKSTER - klouni ja narri mütoloogiline esiisa, viibis maailma loomise juures, on ühtaegu inimese looja ja esimene inimene, asub väljaspool head ja kurja. Valelikkus ja muutlikkus, jäljendab kõiki teisi olendeid Trikster on inimese sümbol. Teda uurides uurime tegelikult iseennast ja inimlikku kultuuri.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment