Minu täielik konspekt!

Monday, January 18, 2010

18/01/10

Kuidas Gailit kirjeldab jumalikku&kuratlikku?

Jumalikkus on vaikuses, mullas, metsakohinas, vee voolamises, iga kivi (sest nende hinged on puhtad). Nüüd on taevas jäänud Jumala jaoks. Jumalikkus on METSAS, tähtis on POSITIVISM.

Kuratlikkus on linnades, kaubanduses (otsustab riikide ning rahvaste saatuse üle), sõdades, vabrikutes ja rongides, kelnerites, dirigentides, fantaasiates (inimene fantaseerib igavesest elust). Inimesed on loonud endale kuradi, armastavad teda ja kujutlevad täpselt ette hauatagust elu põrgus.

Friedebert Tuglas "Poeet ja idioot"
Mis tüüpi mehega on tegu?

Ta armastas oma linna, istus tihti Toomemäel ja mõtiskles oma elu üle. Ta tahtis inimestest eemale hoida. Ta ei tundnud ära meest, kes teda tervitas ja eeldades, et teine on hulgus, võttis rahakoti välja. Ta minevik oli ebameeldiv - üritas unustada kõiki koolikaaslasi ja mälestusi. Ta oli üksik inimene ja elus haiget saanud.

Ainukuradi usk

"Me oleme loond kuradeid, keda pole tarviski usule. Me oleme neid varieerind, leidnud nende hulgas lõbusaid, robuste, inimlikult huvitavaid indiviide. Me oleme nendesse suhtund psükoloogiliselt, asetand nad kohalikesse oludesse, kuna vahekord Jumalaga on külm-ametlik, väljaspool aega ning ruumi."

Ma ei ole nõus väitega, et suhe Kuradiga on lopsakas ja fantaasiarikas ning suhe Jumalaga külm. Usun, et see varieerub olenevalt inimesest ja uskumistest. Usk Kuradisse võib olla sama suur usk, kui see on Jumalasse. Ei ole üht õiget väidet.

"Eesti rahvas tarvitab igapäevases elus kümme korda enam Kuradi kui Jumala nime."

Tunnen, et tänasel päeval kasutatakse mõlemaid väga tihti: näiteks väljendid "Kurat küll!" või "Jumala eest!" Mõlemad on nii tihedased.

"Ta on minus äratand arusaamist teaduse ja kunsti vastu, sest kõik teadus ning kunst on kuratlik.
"


Tõesti, ka mina tunnen, et teadus käib tihti Jumala ja kristlike põhimõtete vastu ja selles ei saa olla harmooniat. Kunst võib aga tuleneda ka Jumalast ja seetõttu, pole väitega sajaprotsendiliselt nõus.


"Ta rõõmustab igast tõelisest püüdest ja hääst soovist."

Kurat ei ole rõõmus ja heatahtlik, vaid salakaval ja saatanlik, et võita inimesi oma mõju alla.

"Ta peaks sisaldama kõiki hää ja kurjuse pooli, esitama kõiki pahe ja vooruse tendentse ühel hoobil."

Kuradit seostatakse siiski kurjuse poolena, sest muidu on ta universaalne ja kas sellel on mõtet, kui keegi on kõiksus. Samahästi võiks olla ju kuradi asmel tühjus.

Kurat - hea ja kurja kehastus, ei pane inimeste fantaasiat pahaks, tahab olla täiuslikum Jumalast, suhe temaga on fantaasiarikas, inimeste kujutlus temast on säilinud keskaja väljamõeldistest, ta on teaduse ja kunsti kehastus, ta andestab inimestele rohkem kui Jumal, pärast maailma loomist jäi Kurat mõtlema, inimestel on tema jaoks palju hellitusnimesid, individuaalne, inimlik, salliv.

Jumal - suhe inimestega on külm, kõik on ära määratud, kuidas usk toimib, pärast maailma loomist jäi Jumal magama ja seega ei tegele inimestega, ta ei anna võimalust fantaseerimiseks, autoritaarne.

No comments:

Post a Comment